- 01/11/2022
Կլուծվի՞ կոմունիկացիաների գերխնդիրը, կլուծվեն նաեւ մյուս հարցերը
Պուտինի հայտնի ելույթին հաջորդած ժամանակահատվածում Նիկոլի եւ նրա նազիր-վեզիրների հայտարարություններում տարօրինակությունների պակաս չկա: Եվ դա հասկանալի է. հայտնվել է փակուղում, երկու ուղղություններից մի գլուխ հարվածներ են գալիս, պետք է այդ երկկողմ ճնշումների տակ կողմնորոշվել՝ արագորեն այս ու այն կողմ ցատկելով: Եվ, բնական է, որ երբ մեկին մի մեսիջ ես ուղղում, իսկ մի ժամ հետո մյուսին՝ ճիշտ հակառակը, հակասություններն ավելի ցայտուն են դառնում: Չնայած, այս ամենը հնարավորություն է տալիս շատ ավելի պարզ պատկերացնել, թե ինչ խաղ են փաթաթել Հայաստանի եւ Արցախի գլխին:
ՆԻԿՈԼԸ ԽՃՃՎԵԼ Է
Այսպես, նախ Նիկոլը շտապեց արձագանքել Պուտինի հայտարարությանը, թե պատրաստ է ռուսական ծրագրով առաջ գնալ: Ու, թերեւս, անմիջապես էլ հասկացավ, որ այդ դեպքում պետք է տա նաեւ այն հարցի պատասխանը, թե այդ դեպքում ինչո՞ւ էր վազում «խաղաղության պայմանագրի» ամերիկյան ծրագրի հետեւից, եթե ռուսականն իրոք ձեռնտու էր: Այլ լուծում չգտավ, քան հայտարարելը, որ այն խոսակցությունները, թե կա «խաղաղության պայմանագրի» երկու ծրագիր՝ արեւմտյան եւ ռուսական, եւ հայկական կողմը մերժում է ռուսական առաջարկը, իրականության հետ կապ չունեն: Բայց կռահելով, Պուտինը հայտնի ելույթում խոսեց երկու տարբերակ լինելուց, Նիկոլին մնաց «կրուտիտը», թեմիայն Արցախի հարցում կան ռուսական եւ արեւմտյան ընկալումներ, եւ Հայաստանը համաձայնել է ռուսական ընկալման հետ: Ավելին, թե իբր. «2021թ.-ի հունվարին ՌԴ-ի հետ սկզբունքային պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել: Այդ պայմանավորվածությունների անկյունաքարային դրույթը եղել է այն, որ Ռուսաստանը Հայաստանի եւ ԼՂ-ի անվտանգության երաշխավորն է, եւ մենք պայմանավորվել ենք այդ սցենարի եւ պլանի շուրջ: Այդ պլանը ներկայացվել է ՀՀ-ին 2022 թվականի օգոստոսին»:
Ու անմիջապես էլ առաջ է գալիս մեկ շատ պարզ հարց. բա այդ դեպքում ի՞նչ էր Նիկոլը ժամերով բրյուսելներում քննարկում Ալիեւի հետ, որն իր գագաթնակետին հասավ Պրահայում: Կամ, այդ ինչո՞ւ էր փորձում այն միանշանակ համոզմունքն առաջ տանել ներհայաստանյան հարթակում, թե Արցախն Ադրբեջանի մաս ճանաչելը միակ տարբերակն է: Այն դեպքում, երբ Պուտինը Արցախի հետ կապված ռուսական միանգամայն այլ տեսլական ներկայացրեց:
Չնայած, եթե հաշվի ենք առնում Արամ Գաբրիելյանովի այն ակնարկը, որ «Եթե Նիկոլը, վերջին բոլոր հայտարարություններից հետո հրաժարվի պայմանագրի ռուսական տարբերակից և Արցախը հանձնի «վաշինգտոնյան սցենարովե, ապա Ռուսաստանի ձեռքերն ազատ կարձակվեն», ապա ներկա իրավիճակը նման է նրան, որ Նիկոլի համար իրոք «չկա ուրիշ տարբերակ, բացի ռուսականից»:
ԿՈՄՈՒՆԻԿԱՑԻԱՆԵՐԻ ԳԵՐԽՆԴԻՐ
Լավ, եթե Նիկոլն ընդունում է ռուսական տարբերակը, դա նշանակո՞ւմ էր, որ երեկվա Սոչիի հանդիպման շեմին ազդակ հղեց, թե այսուհետ ամերիկացիների մոտ «լեւի չի վազելու»: Այս մասին պատկերացում կազմելու համար մի փոքր էլ խորը նայենք, թե ինչ է նշանակում Արցախի հետ կապված ռուսական սցենարը: Նախ, որ այնտեղ ռուսական զորքերը կմնան: Երկրորդը, որ այդ իրավիճակում Հայաստանից ռուսական զորքերը հանելու պահանջ չի դրվի: Եվ եթե այս գործոնին նայենք հայ-ադրբեջանական «խաղաղության պայմանագրին», ապա մեր երկրում ռուսական զորքերը մնալու տեսլականի հետեւանքն այն է, որ Մոսկվան կպահպանի նաեւ գործարկվող ճանապարհների նկատմամբ աշխարհաքաղաքական վերահսկողությունը, որն ամերիկյան տարբերակի դեպքում միանշանակ անցնելու էր Թուրքիային: Ընդ որում, հենց սա է հարցերի հարցը, ինչպես ներկայացրել ենք դեռ նոյեմբերի 9-ի եռակողմ համաձայնագրի ձեռքբերումից օրեր անց: Այսինքն, որ մեր տարածաշրջանում ռուս-ամերիկյան բախման հաղթող կողմին որոշելու հիմնական ինդիկատորը հենց դա է՝ ով է իրականացնելու կոմունիկացիաների աշխարհաքաղաքական վերահսկողությունը: Նաեւ այն հեռանկարով, որ խոսքը ոչ թե ընդամենը Հայաստան-Ադրբեջան կապուղիների մասին է, որ դրանցով հայերն ու ազերիները գնան-գան, այլ շատ ավելի գլոբալ ծրագրերի: Այսինքն, որ հենց մեր տարածաշրջանով են անցնելու «Հյուսիս-Հարավ» եւ «Մետաքսի ուղի» մեգածրագրերի մի շարք կարեւորագույն գծեր, եւ, խոշոր հաշվով, պայքարը հենց դրանց համար է: Ավելի կոնկրետ, որ Վաշինգտոնը փորձում է միակ հնարավոր հատվածում՝ հարավկովկասյան տարածաշրջանում արգելափակել այդ ուղիները, քանի որ դրանց գործարկումը անգլոսաքսերին կզրկի ներկայումս գործող ծովային ուղիներից՝ դրանից բխող բոլոր հասկանալի հետեւանքներով հանդերձ: Սա է գլխավորը, իսկ թե ումը կլինի աշխարհի քարտեզների վրա չերեւացող Արցախը, Վաշինգտոնի համար անգամ չորրորդական հարց չէ:
Եվ ահա Նիկոլը, որ այդպես հանկարծ վերածվեց «խաղաղության պայմանագրի» ռուսական տարբերակի «ջերմեռանդ» կողմնակցի, ճանապարհների թեմայով ՔՊ-ի համագումարում սկսեց «տարօրինակ» մտքեր հայտնել: Երկար-բարակ ճառից հետո, թե ով որ սահմանային անցակետին պետք է կանգնի, ինչպես են գնալ-գալու, նա հասավ ճանապարհի վերահսկողության խնդրին. «Ադրբեջանը փորձում է ասել, որ իրականում ՌԴ-ն պետք է վերահսկի այդ ճանապարհը: Մենք եւ, ըստ էության, Ռուսաստանը ասում ենք, որ այդ ձեւակերպումը ճիշտ չէ, չի կարող այդպիսի բան լինել, ճանապարը պետք է վերահսկի Հայաստանի Հանրապետությունը»: Ընդ որում, Նիկոլը պնդում է, թե ինչպես իր, այնպես էլ ազերիներն իրենց տեսակետը հիմնավորում են նոյեմբերի 9-ի համաձայնագրի 9-րդ կետով:
Նման վեճն առնվազն տարօրինակ է, քանի որ պարզապես պետք է բացել նոյեմբերի 9-ի եռակողմ համաձայնագրի 9-րդ կետը, որը, չմոռանանք, նույն Նիկոլն ու Ալիեւն են ստորագրել, եւ կարդալ: Ամեն դեպքում, մենք ավելորդ անգամ բացեցինք այդ կետը, որտեղ սեւով սպիտակին Նիկոլը, Ալիեւն ու Պուտինը վավերացրել են.
«9. Ապաշրջափակել տարածաշրջանի բոլոր տնտեսական եւ տրանսպորտային կապերը: Հայաստանի Հանրապետությունը երաշխավորում է ԱՀ արեւմտյան շրջանների եւ Նախիջեւանի Ինքնավար Հանրապետության միջեւ տրանսպորտային հաղորդակցության անվտանգությունը՝ երկու ուղղություններով քաղաքացիների, տրանսպորտային միջոցների եւ ապրանքների անխոչընդոտ տեղաշարժը կազմակերպելու նպատակով: Տրանսպորտային հաղորդակցության վերահսկողությունն իրականացնում է Ռուսաստանի ԱԴԾ սահմանապահ ծառայությունը:
Կողմերի համաձայնությամբ կապահովվի Նախիջեւանի Ինքնավար Հանրապետությունը Ադրբեջանի արեւմտյան շրջանների հետ կապող նոր տրանսպորտային հաղորդակցությունների կառուցումը»:
Եվս մեկ անգամ ընդգծենք կոնկրետ հատվածը, որը Նիկոլը վեճի օբյեկտ է համարում. «Տրանսպորտային հաղորդակցության վերահսկողությունն իրականացնում է Ռուսաստանի ԱԴԾ սահմանապահ ծառայությունը»: Ու հիմա ինչպե՞ս հասկանանք այս պայմանավորվածությունը ձեռքբերած Նիկոլի ներկայիս խոսքը, թե՝ «Մենք եւ, ըստ էության, Ռուսաստանը ասում ենք, որ այդ ձեւակերպումը ճիշտ չէ»: Կամ, ի՞նչ ասել է, թե՝ «ըստ էության, Ռուսաստանը»: Պաշտոնապես Մոսկվան ասե՞լ է նման բան, թե՝ ոչ, կա՞ն հստակ հայտարարություններ: Հաշվի առնելով, որ «ըստ էության» ասվածը սովորական «տրյուկ» է այս իմաստով՝ «ես այդպես եմ հասկացել»: Իսկ միգուցե սխա՞լ է հասկացել, հաշվի առնելով, որ Մոսկվայից մշտապես այլ պաշտոնական հայտարարություններ են եղել: Որ հայ-ադրբեջանական գործընթացները պետք է կարգավորվեն նոյեմբերի 9-ի եւ դրան հաջորդած երկու այլ եռակողմ պայմանավորվածությունների հենքով, իսկ այնտեղ գրված է վերը նշված տեքստը: Կամ ինչպե՞ս հասկանանք Նիկոլի այն հաջորդ միտքը, թե՝ «այդ ձեւակերպումը ճիշտ չէ»: Որ նա նոյեմբերի 9-ի համաձայնագրի տվյալ կետը վերափոխելու հա՞յտ է ներկայացնում, թե նկատի ունի Ադրբեջանի «ձեւակերպումը», որ «իրականում ՌԴ-ն պետք է վերահսկի այդ ճանապարհը»: Բա եթե համաձայնագրում ասված է, թե՝ «վերահսկողությունն իրականացնում է Ռուսաստանի ԱԴԾ»-ն, ապա Ադրբեջանի «ձեւակերպման» ո՞ր բառն է Նիկոլը համարում սխալ:
Ի դեպ, այդ «վերահսկողություն» ասվածը, ինչքան էլ նիկոլյան կլանը փորձում է նենգափոխել, իրականում Հայաստանի համար որեւէ խնդիր չէ: Որպես օրինակ՝ հիշեցնենք, որ հայ-թուրքական սահմանը եւս արդեն 30 տարի «վերահսկում» է այդ նույն ՌԴ-ն, ընդ որում, իր իսկ ծախսերով, որը Հայաստանի բնակչությունը ոչ միայն չի զգում, այլ դրանով ազատվել է «երկրորդ ճակատը» պահելու բեռից: Մեկ այլ օրինակ. Հայաստանի երկաթուղային համակարգը եւս «վերահսկում» է նույն ՌԴ-ն, որի արդյունքներից մեկն այն է, որ այս ընթացքում երկաթուղային գծերն էլ չեն քանդել-ծախել: Ինչ վերաբերում է ներկա «վերահսկողությանը», ապա չմոռանանք, որ հայ-ադրբեջանական սահմանը եթե գործի, այն նաեւ Ադրբեջան-ԵՏՄ սահման է, իսկ Հայաստանն իր եկամուտն ունի ԵՏՄ ողջ տիրույթի արտաքին սահմաններից: Վերջապես, ամենակարեւորը, այդ «վերահսկողությունը» վերջնականապես է փակելու «Զանգեզուրի միջանցքի» թեման, որը, ի դեպ, հենց ռուսական «վերահսկողության» (եռակողմ պայմանավորվածություններում միջանցք տերմին չկա) այլընտրանքն է: Ինչեւէ, կարելի է բազում այլ կոնկրետ փաստեր հնչեցնել, որ այդ «վերահսկողություն» ասվածը միայն օգուտ է բերելու Հայաստանին՝ «ձրի անվտանգություն՝ ֆինանսական օգուտների եւ հետագա ավելի մեծ օգուտների ռեալ ակնկալիքի» սկզբունքով:
Եվ հիշեցնենք, թե ում պետք չէ, որ ռուսները վերահսկեն Սյունիքի կոմունիկացիաները. ԱՄՆ-ին եւ Թուրքիային, քանի որ դա կդնի տարածաշրջանում ռուս-ամերիկյան բախումների վերջակետը: Եվ ահա Նիկոլն էլ պատահակա՞ն է, որ Սոչի մեկնելու շեմին հենց այդ թեմայով է շարունակում «քյալլա տալ», ինչքան էլ որ համոզում էր, թե՝ «Պատրաստ է Սոչիում ՌԴ առաջարկների հիման վրա 15 կետանոց փաստաթուղթ ստորագրել»: Ահա եւ ամբողջը. կլուծվի՞ կոմունիկացիաների գերխնդիրը, կլուծվեն նաեւ մյուս հարցերը: Ինչքան էլ որ Ալիեւը երեւակայի, թե Արցախի հարցը լուծել-վերջացրել է:
ՔԵՐՈԲ ՍԱՐԳՍՅԱՆ