- 25/11/2022
Իսկ Հայաստանին պե՞տք է ՀԱՊԿ-ի որոշում, թե՝ ոչ
Հայաստանում կայացած ՀԱՊԿ գագաթաժողովի ֆոնին հիմնական թեման, որի մասին խոսվում էր մեր տեղի քննարկումներում, այն էր, թե կազմակերպությունն ի՞նչ որոշում կկայացնի՝ ՀՀ իշխանությունների դիմումի հետ կապված: Դա, հասկանալի է, իր տրամաբանությունն ուներ, այդ թվում, կապված խնդրի հետ, թե ՀԱՊԿ-ը որքանո՞վ է կենսունակ կոլեկտիվ պաշտպանության ռեալ իրավիճակներում:
Ի՞ՆՉ Է, ՆԻԿՈԼԸ ԳԻՇԵՐ-ՑԵՐԵԿ ՀԱՊԿ-Ի ԱՊԱԳԱՅԻ ՀԱՐՑՈ՞Վ Է ՏԱՊԱԿՎՈՒՄ
Սակայն դեռ սեպտեմբերյան բախումների օրերից քանիցս առաջ ենք քաշել մեկ այլ հարցադրում: Բախումներից հաշված ժամեր անց ՀԱՊԿ-ին հղված այդ դիմումը, թե՝ օգնության հասեք, որի վրա, հիշեցնենք, մեր իշխանությունների արեւմտամոլները մի ամբողջական շոու սարքեցին, իրականում Հայաստանին պե՞տք էր: Առավել եւս, այս հարցն իր ամբողջ տրամաբանությունը ստացավ մեկ օր անց, երբ բախումները կանգնեցին: Ընդ որում, որքան էլ մեր սորոսածինները քարոզեցին, թե կանգնեցնողն ամերիկացիներն էին եւ այդ ֆոնին քիչ էր մնում Փելոսիին Հայաստանի ազգային հերոս սարքեին, մեկ է, նրանցից բացի բոլորն էլ ընթացքում խոստովանեցին, որ կանգնեցնողը ռուսներն էին: Այսինքն, եթե առանց զենք ու զորքի ռուսները կռիվը կանգնեցրին, էլ ո՞րն էր ՀԱՊԿ-ից օգնություն բերելու նպատակը, եթե ոչ կազմակերպության ոտքերի տակ «սապոն դնելը», թե, տեսեք, չեկան: Ընդ որում, նաեւ ՀԱՊԿ-ի այս նիստում Նիկոլը փորձում էր հանգամանորեն հիմնավորել, որ դա ագրեսիա էր, ՀԱՊԿ-ը պետք է արձագանքեր, սակայն մեկ էական «վրիպակ» մինչ այս պահին էլ մեր իշխանական թեւի մոտ կա. եթե դա համարում են Հայաստանի վրա հարձակում, նաեւ, որ դրա վտանգը մնում է, ապա չէ՞ որ Հայաստանի օրենսդրությունը նման դեպքերի համար նախատեսում է, որ այդ փաստը նախ պետք է ֆիքսել երկրում արտակարգ դրություն հայտարարելով, որը պետք է հաստատի կամ մերժի ԱԺ-ն: Եվ դա ֆիքսելուց հետո միայն պետք է լիներ դրսից օգնություն ստանալու դիմումը: Իսկ եթե այդ արտակարգ դրությունը չկա, եւ դիմում են դրսի օգնությանը, ապա դա ամենաառանցքային հիմնավորումներից մեկն է՝ ՀԱՊԿ-ի ոտքերի տակ «սապոն դնելու» տեսլականի հետ կապված:
Լավ, սա եղել է սեպտեմբերի կեսերին: Հիմա նոյեմբերի վերջերն է: Գումարած, այս մոտ երկուսուկես ամսվա ընթացքում հսկայական տեղաշարժեր կան ինչպես գլոբալ ասպարեզում, այնպես էլ՝ հայ-ադրբեջանական գործընթացի հետ կապված: Այսինքն, հասկանալ է պետք՝ արդյոք այս պահին ՀԱՊԿ-ի այդ որոշումը Հայաստանի համար ի՞նչ իմաստ ունի: Եթե կարեւոր է, ապա՝ ինչո՞վ: Եթե անիմաստ է կամ, միգուցե, նաեւ վնասակար, ապա ո՞րն է նման համառությամբ այդ որոշման հետեւից ընկնելու իմաստը:
Նիկոլի մեկ մտքի հետ, իհարկե, պետք է համաձայնել: Այն է. անկախ ամեն ինչից, ՀԱՊԿ-ը պաշտպանական համակարգ է, եւ եթե կազմակերպության անդամներից մեկի օգնության կոչն անտեսվում է, ինչ է թե կազմակերպության որոշ այլ անդամներ ագրեսորից շահեր ունեն, ապա դա բուն կազմակերպության լինել-չլինելու իմաստն է կասկածի տակ դնում: Սակայն սա ամենեւին էլ միայն մեզ վերաբերող դրվագ չէ: Նախ, անցած տարի Բելառուսում եղան լուրջ ցնցումներ, եւ այդ դեպքում եւս ՀԱՊԿ-ը չգործեց որպես դաշինք: Այս փետրվարից Ռուսաստանը պատերազմի մեջ է ոչ թե միայն Ուկրաինայի, այլ գործնականում ողջ ՆԱՏՕ-ի հետ: Ընդ որում, այս դեպքում ՆԱՏՕ-ն հիմնականում գործում է, որպես միասնական դաշինք, իսկ ահա ՀԱՊԿ-ը նորից իր դիրքերում չէ: Ու նույնը հայ-ադրբեջանական հակամարտության դեպքում: Իսկ ահա Կենտրոնական Ասիայում ՀԱՊԿ երկու անդամներն իրար դեմ դուրս եկան: Ու միայն Ղազախստանի դեպքում էր, որ ՀԱՊԿ-ն իրեն դրսեւորեց, որպես արագ արձագանքի ընդունակ կառույց, սակայն այս դեպքում էլ Ղազախստանն է 180 աստիճանով հակառակ պատասխանը տալիս ՀԱՊԿ մյուս անդամներին:
Այսինքն, ակնհայտ է, որ Դաշինքի ներսում խնդիրների պակաս չկան, ու այստեղ առաջ է գալիս հարց, թե պետք է գնալ կազմակերպության լուծարմա՞ն, թե՝ այդ խնդիրները կարգավորելու ուղղությամբ: Այս տեսանկյունից, իհարկե, երեւանյան նիստն արտակարգ մեծ նշանակություն ուներ, եւ, դատելով վերջնարդյունքից, կարելի է մտածել, որ նախապատվությունը տրվում է խնդիրները կարգավորելու տարբերակին:
Բայց ասել, որ Նիկոլը հատուկ էր հայ-ադրբեջանական թեման այդ կտրվածքով առաջ տանում, որ ՀԱՊԿ-ը մտածեր ինքնակարգավորման մեխանիզմների մասին, այն է, որ Նիկոլը գիշեր-ցերեկ ՀԱՊԿ-ի ճակատագրի դարդով է տապակվում, միամտություն կլիներ, ավելին՝ զավեշտ:
ՆԻԿՈԼ ՎՈՎԱԵՎԻՉԸ ՀԱՄԱՁԱ՞ՅՆ ԷՐ ԼՈՒԿԱՇԵՆԿՈՅԻ ՀԵՏ
Լավ, բա այդ դեպքում Հայաստանի հետ կապված որոշումից ուրիշ ի՞նչ ակնկալիք կարող է ունենալ, որ համառորեն առաջ է մղում: Ասենք, այս պահին ՀԱՊԿ-ը պաշտոնապես Ադրբեջանին հռչակեց, որպես ագրեսոր՝ պահանջելով զորքերը հետ քաշել, դա պրակտիկ տեսանկյունից մեզ որեւէ բան տալի՞ս է: Հաշվի առնելով, որ, խոշոր հաշվով, ունենք նման իրավիճակ: Ռուսաստանն այլ ուղղությամբ ծանր պատերազմի մեջ է: Հաջորդը, դատելով իրողություններից, նաեւ գագաթաժողովում Լուկաշենկոյի հայտարարություններից, Բելառուսը եւս կարող է մտնել բախումների մեջ: Բնականաբար, ռուս-բելառուսական ուժերը հիմնականում կենտրոնացած են արեւմտյան ուղղությամբ, եւ ասել, թե Մոսկվան կունենա հավելյալ մեծ ուժեր՝ կովկասյան հարթակում պայթյունի դեպքում գործադրելու համար, առնվազն վստահություն չի ներշնչի: Մինչդեռ մեծ է վտանգը, որ Ադրբեջանը, եթե ՀԱՊԿ-ի պահանջները մերժի՝ ներքաշվելով բախումների մեջ, իր հետեւից կքաշի նաեւ Թուրքիային, ու չգիտես, թե դա ուր է տանելու:
Կարճ ասած, սրացման տարբերակն այս պահին նպատակահարմար չէ ռուսների համար, եւ պատահական չէ, որ հիմնական ջանքերը կենտրոնացրել է բանակցային լուծումների վրա, այդ թվում՝ սեպտեմբերյան բախումների փուլում: Ու այս իրավիճակը հաշվի առնելով, հենց Հայաստանի համար է առաջնային դառնում հարցը՝ իսկ մեզ ձեռնտո՞ւ է սրացումների տարբերակը, որին կարող է տանել ՀԱՊԿ-ի նման որոշումը:
Երկրորդը: Լավ թե վատ, այս պահին հայ-ադրբեջանական գործընթացը բանակցային դաշտում է: Ընդ որում, իրատեսական է այն ուղղությունը, որը կապահովի նաեւ Արցախի հայկական մնալը, գոնե մինչեւ հետաձգված մոտեցմամբ կարգավիճակի վերջնական որոշումը: Այս տեսանկյունից հետաքրքիր էր նաեւ Լուկաշենկոյի այս միտքը. «Շատ բան ենթակա չէ հրապարակման, սակայն առաջին անգամ կայացել է անկեղծ զրույց: Նիկոլ Վովաեւիչն ասաց, որ 15 կետով պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել: Մեկ կետով, որը մենք երկար համաձայնեցնում էինք, մեր արտգործնախարարությունները, մեր հայ բարեկամները փոփոխություններ են առաջարկել: Մենք որոշել ենք չընդունել, չխորանալ: Սակայն առաջին անգամ պայմանավորվել ենք եւ կոնկրետ հաջողության հասել այդ ուղղությամբ: Եվ եթե գործենք այնպես, ինչպես այսօր, հայ-ադրբեջանական հակամարտությանը վերջ կդրվի եւ խաղաղության պայմանագիր կստորագրվի: Դա ինձ ոգեւորում է: Եթե Նիկոլ Վովաեւիչը լռում է, ապա դա նշանակում է, որ նա համաձայն է նրա հետ, ինչ ես ասացի»:
Սա նշանակում է, որ նիստի փակ հատվածում ուշագրավ քննարկումներ են եղել, որոնք, սակայն, չեն բացահայտվում: Սակայն իմաստը հասկանալի է. խոսքը «խաղաղության պայմանագրի» մասին է, որին, ի դեպ, գրեթե նույն լավատեսությամբ անդրադարձավ նաեւ Պուտինը: Բնականաբար, «խաղաղության պայմանագրի» այն տարբերակի մասին, որն առաջարկում են ռուսները, եւ որը, ինչպես քանիցս փաստվել է, ենթադրում է Արցախի կարգավիճակի, ասել է նաեւ, թե ռուսական զորքերի ներկայության անորոշ ժամկետով հետաձգում: Ու եթե կա նման լավատեսություն, ապա դա նաեւ ակնարկ է, որ Ալիեւը եւս սկսել է հակվել այդ մտքին: Ու այստեղ նաեւ չմոռանանք, որ մինչ Հայաստան մեկնելը Պուտինը Ալիեւի հետ խոսելու առիթ ունեցավ, ու կան որոշ փորձագիտական կարծիքներ, որ հիմնականում քննարկվել է կարգավիճակի որոշումը հետաձգելու թեման, որից Հեյդարովիչը փորձում է մի կերպ խուսանավել: Այս տեսանկյունից, հետաքրքիր է նաեւ գագաթաժողովին հաջորդած Պուտինի եւ Նիկոլի հանդիպումը, որտեղ այս թեման պետք է որ իր հերթին շրջանառվեր, նաեւ կապված Ալիեւի հետ զրույցի դետալների հետ:
Ու այստեղ է, որ Հայաստանը (նիկոլյան իշխանություններին նկատի չունենք), պետք է վերջապես կողմնորոշվի այնպես, ինչպես հստակ կարծիք է հայտնել Արցախը. մեզ պե՞տք է նման պայմանագիր, որը նաեւ սահմանների եւ մեր տարածքներից ազերիների դուրս մղման խնդիրն է ֆիքսելու: Եթե ոչ, որո՞նք են լինելու հետեւանքները: Իսկ եթե պետք են, ապա չէ՞ որ ՀԱՊԿ-ի նման որոշումը կարող է ամենաքիչը կանգնեցնել ողջ գործընթացը, եթե ոչ՝ տանել նոր սրացումների: Ու ամենավատն այն է, որ նման ընդհանրական կամ գոնե երկրի մեծամասնության կողմից ընդունելի դիրքորոշում չունենք, էլ ուր մնաց, որ խոսենք դրան տանող ռազմավարության մասին:
«ՓԵԼՈՍԻԻ ԱՐԵՎ»
Ինչ վերաբերում է ՀՀ իշխանություններին, ապա Նիկոլ Վովաեւիչը համաձա՞յն է Լուկաշենկոյի ասածների հետ: Այս հարցին Նիկոլն այդպես էլ չպատասխանեց: Թեեւ լավ կլիներ, որ նաեւ դետալավորեր, թե ի՞նչ նոր առաջարկներ է մտցրել նախագիծ, որի արդյունքում էլ, Ստանիսլավ Զասի ասած՝ «պատրաստվածության բարձր աստիճանում» գտնվող փաստաթուղթը, որտեղ «համաձայնեցվել է ներկա ծանր իրավիճակում միջոցառումների համալիր՝ կապված հայ-ադրբեջանական սահմանին լարվածության հետ», ուղարկվեց լրամշակման եւ նոր միայն՝ ստորագրման:
Փոխարենը, շտապեց արձագանքել Ալեն Սիմոնյանը, ով գրեթե «Փելոսիի արեւով երդվելով», թե գիտե՞ք ինչ լավ բան է ԵՄ դիտորդական առաքելությունը, ավելացրեց այն «գաղափարը», որը վերջին ժամանակներս ակտիվորեն քարոզում են հատկապես սորոսածինները՝ «Պետք է հարցնել մեր գործընկերներին՝ արդյոք ՀԱՊԿ-ն որոշել է հեռանա՞լ Հարավային Կովկասից: Եթե այո, ապա պետք է այդ մասին բարձրաձայն հայտարարել»:
Իհարկե, վաղ թե ուշ միգուցե նաեւ Սիմոնյանն էլ հստակ գիտակցի, որ ռուսները Հարավային Կովկասից չեն հեռանալու: Նաեւ հաշվի առնելով, որ եթե հանկարծ նման քարոզների արդյունքում Հայաստանի ներկա իշխանությունները որոշեն դուրս գալ ՀԱՊԿ-ից, ապա հաջորդ օրն իսկ այդ տեղը կզբաղեցնի Ադրբեջանը, ու էլի ՀԱՊԿ-ը կմնա այստեղ: Իսկ Ալենն ավելի ճիշտ կանի, որ բացատրի՝ իր ղեկավարած ԱԺ-ն ինչո՞ւ սեպտեմբերի 14-ին Հայաստանում արտակարգ դրություն չմտցրեց:
Սակայն նման հայտարարությունները մի կողմ թողնենք, դրանց իրական էությունը հասկանալի են դեռ 2018թ.-ից: Պարզապես, այս ամենի արդյունքում էլ ավելի է համոզիչ դառնում, որ դեռ փորձում են խաղարկել հին վարկածը՝ ՀԱՊԿ-ին դիմելն ընդամենը կազմակերպության ոտքերի տակ «սապոն դնելու» փորձ էր:
Սա էլ մի կողմ: Ամբողջ հարցն այս պահին սա է. ՀԱՊԿ-ի այս նիստից հետո Նիկոլը դեռ «խաղաղության պայմանագրի» ռուսական տարբերակի կողմնակի՞ցն է: Պետք է ենթադրել, որ՝ այո, անկախ նրանից, թե իրականում ինչի կողմնակից է կամ ինչ է խոսում Ալենը:
ՔԵՐՈԲ ՍԱՐԳՍՅԱՆ