- 29/11/2022
Լավ օրից չէ, որ «խոդի են տալիս» Օսկանյանի կարգի «քյարթու կադրին»
Փաստն այն է, որ ամերիկացիների մոտ չի հաջողվում հայ-ադրբեջանական «խաղաղության համաձայնագիրը» երկու պարզ պատճառով: Առաջինն այն է, որ Հայաստանը ՀԱՊԿ անդամ է, գումարած, այստեղ են ռուսական զորքերը:
ԱՐՑԱԽՈՒՄ ՆՈՐ ՍՑԵՆԱՐ ԵՆ ՓՈՐՁՈՒՄ ԻՐԱԿԱՆԱՑՆԵԼ
Երկրորդ դետալը մոտավորապես նույնն է՝ սակայն այս դեպքում Արցախի հետ կապված: Այնտեղ արդեն ռուսներն ուղիղ պատասխանատվություն ունեն, անգամ համեմատաբար փոքր գրոհը կարող են ընդունել, որպես Ռուսաստանին ուղղված, եւ Ալիեւն այդ փաստը չի կարող անտեսել, ինչքան էլ որ Հայաստանում Նիկոլ կա:
Այսպիսով, կովկասյան տարածաշրջանում սեփական ծրագրերն առաջ տանելու համար ամերիկացիներին առաջին հերթին պետք է, որ Արցախումիշխող ուժերը 180 աստիճանով փոխեն քաղաքական կուրսը՝ առաջ տանելով ռուսների հեռանալու տեսլականը, միաժամանակ ընդունելով Ադրբեջանի կազմում մնալու սցենարը: Կարծես թե այդպես էլ չստացվեց գործող իշխանությունների միջոցով դրան հասնել, եւ հիմա, երբ իշխանական համակարգում փոփոխություններ են սկսվել, Վաշինգտոնը կփորձի դրանից օգտվել: Ամեն դեպքում, երբ շրջանառության մեջ են մտնում խոսակցություններ, թե Արցախի ԱԳ նախարարի պաշտոնը կարող է զբաղեցնել«Մեղրիի միջանցքի» գծով խոշորագույն մասնագետ Վարդան Օսկանյանը, դժվար է այլ բան մտածել:
Իրականում Արցախում մտածո՞ւմ են Օսկանյանին ԱԳ նախարար նշանակելու մասին, թե՞ սկսվել է այդ ուղղությամբ քարոզչական խաղը, որը կզարգացնեն մինչեւ այն մակարդակի, երբ Օսկանյանի նշանակման հարցն իրոք կդառնա ռեալ: Բայց ամեն դեպքում, նախօրեին իր հրապարակած հոդվածով Օսկանյանը ցույց տվեց, որ ինքն անձամբ խաղի մեջ է:
Այն, ինչ այդ հոդվածով քարոզում է Օսկանյանը, իհարկե, գեղեցիկ փաթեթավորման հաշվին կարող է աչք շոյել: Այսպես, նա ողջ միտքը կառուցում է նման թեզի վրա՝ «Հայ-ադրբեջանական հարաբերությունների հնարավոր զարգացումները պետք է դիրտարկել ուժի եւ իրավունքի հակադրության կամ համադրության կոնտեքստում…»: Այն է, թեեւ Ալիեւին հաջողվել է հաղթել, սակայն անգամ նա է հասկանում, որ իրավունքի դաշտում ունի թույլ դիրքեր: Այսինքն, եթե շարունակի միայն ուժի վրա հույս դնել, ապա՝ «Կարող է մարտահրավեր դառնալ միջազգային աշխարհակարգի կայունությանը»: Ուստիեւ, վախենալով Արցախի ժողովրդի ինքնորոշման իրավունքի գործոնից, ստիպված կլինի կոմպրոմիսի գնալ: Ու դրանից հետո Օսկանյանը սկսում է քարոզել, թե Բաքվում հատկապես սարսափահար են իր՝ Արցախի արտգործնախարար նշանակվելու լուրից, քանի որ ինքը ոչ միայն Արցախի ինքնորոշման իրավունքի ջատագովն է, տիրապետում է դա առաջ տանելու նրբություններին, այլ նաեւ՝ «ռեւանշիստ» է: Իսկ այդ վերջին մտքով Օսկանյանը փորձում է հայաստանյան եւ արցախյան հանրությանը ներարկել այն միտքը, թե ներկայացնում է նախկին իշխանություններին՝ «ռեւանշիստներին», այսինքն՝ ոչ մի կապ չունի Նիկոլի հետ:
Կրկնենք, փաթեթավորումը գեղեցիկ է, սակայն դրա տակ «քարոզչական աղբից» բացի, այլ բան չկա: Ավելին, «վտանգավոր քարոզչական աղբից»: Նախ, այդ ի՞նչ « միջազգային աշխարհակարգի կայունությունից» է խոսում Օսկանյանը, որից Ալիեւը պետք է սարսափի: Ո՞ր աշխարհակարգը նա նկատի ունի, ամերիկյան հեգեմոնիայի՞, որի անսասան լինելու մասին աշխարհին փորձում է համոզել Վաշինգտոնը, թե՞ նոր ձեւավորվողի, որի մասին խոսում է մնացած աշխարհը: Կամ այդ ինչո՞ւ 2020թ.-ին, երբ Ալիեւը հարձակվում էր, այդ «միջազգային աշխարհակարգը» ծպտուն անգամ չէր հանում: Ու ի՞նչ է, հիմա, եթե Ալիեւը նորից հարձակման անցնի, ինչին գրեթե անթաքույց է Ալիեւին մղում Օսկանյանի հարազատ Վաշինգտոնը, Արեւմուտքն Ալիեւին Սադամի օրինակով կախելո՞ւ է:
Ահա այս բոլոր հեքիաթներից հետո փորձում է «պեչատել» իր անփոխարինելիության գաղափարը՝ դրանով ցույց տալով, թե իրականում ինչ խաղի մեջ է. «Այն հանգամանքը, որ նման օրակարգով իրավական միավոր կարող է ձեւավորվել թեկուզ չճանաչված Արցախում, եւ Արցախի ժողովրդի ինքնորոշման հարցը նորից դուրս գա միջազգային հարթակ, Ադրբեջանում առաջացնում է իրական եւ հիմնավոր մտահոգություն: Հետեւաբար, այս օրակարգը բյուրեղացնելը պետք է դառնա Արցախի եւ, ի վերջո, Հայաստանի իրական պաշտպանվածությանն ուղղված բոլոր ջանքերի հիմքը»:
«Նորից դուրս գա միջազգային հարթակ»: Այստեղ ամբողջ հարցն այն է, թե Օսկանյանի պատկերացմամբ ի՞նչ ասել է «միջազգային հարթակ»: Նկատի ունի «Մինսկի խո՞ւմբը», որը գոյություն չունի, թե՞ ինչ-որ նոր բան է առաջարկում: Չնայած, ինչ էլ առաջարկի, պատկերն իրականում սա է: Ներկա փուլում արցախյան գործընթացը, ակնհայտորեն, Ռուսաստան-Ադրբեջան-Հայաստան միջակայքում է, եթե միայն Հայաստանը, ինչպես պահանջում է ամերիկյան «խաղաղության պայմանագիրը, ինքն իրեն խաղից դուրս չի հանում: Ընդ որում, կրկնենք, Արցախն ունի մեկ կարեւորագույն ֆունկցիա՝ պահանջում է Ռուսաստանի ռազմական պաշտպանությունը: Իսկ ահա Օսկանյանն առաջարկում է վերադառնալ ՄԽ-ի կամ նման այլ ձեւաչափի փուլին, ինչը մեկ բան է նշանակում՝ Արեւմուտքի համար դեպի արցախյան խաղատախտակ ճանապարհ բացել: Նման իրավիճակում, եթե մի փոքր էլ արցախահայության «գլխի տակ փափուկ բարձ դնեն», թե էս է, «միջազգային հարթակը» կլուծի անկախության հարցը: Պետք է միայն այդ «խառնակիչ ռուսներին» հեռացնել, քանի որ նրանք առաջարկում են ձեր կարգավիճակի հարցը հետաձգել, չեն ուզում ձեր անկախությունը:
Մյուս կողմից, երբ խաղի մեջ են դնում այնպիսի «քյարթու կադրի», ինչպիսին Օսկանյանն է, դա լավ օրից չէ ու խոսում է ամերիկացիների մոտ ռեսուրսների սուր պակասի մասին:
Ամեն դեպքում չմոռանանք, որ Օսկանյանը, ով ժամանակին անգամ քրեական գործի մեջ հայտնվեց՝ արեւմուտքներից խոշոր փողեր ստանալու համար, եթե հանկարծ իրոք նա նշանակվի այդ պաշտոնին, ապա դա կնշանակի մեկ բան՝ Արցախի վախճանից «5 րոպե պակաս» իրավիճակ:
ԴԵՌ ՓՈՐՁՈՒՄ ԵՆ ՇԱՐՈՒՆԱԿԵԼ ՀԱՊԿ-ԻՑ ԴՈՒՐՍ ԳԱԼՈՒ ԽԱՂԸ
Մյուս կողմից, կարծես թե նմանատիպ մի խաղ էլ Հայաստանում է զարգանում, այս անգամ արդեն ՀԱՊԿ-ի հետ կապված:
Վերջին օրերին մեր տեղական արեւմտամոլներն իսկական հրճվանքի մեջ են, թե տեսա՞ք Նիկոլն ինչ «դուխով» էր խոսում, ինչպես ՀԱՊԿ-ի «պորտը տեղը դրեց»: Իհարկե, որ «դուխով» խոսելը, դեռ «պորտը տեղը դնել» չի նշանակում, այդ մասին չեն խոսում, ասենք՝ մեր զոմբիներին դա առհասարակ հետաքրքիր չէ: Բայց փորձենք հասկանալ, իրականում ի՞նչ եղավ:
Փաստը սա է. Նիկոլը հրաժարվեց ստորագրել, բայց թե ինչ, բառ անգամ չի ասում: Ու այստեղ պարզ հարց կա. արդյոք այն փաստաթուղթը, որը պետք է ստորագրվեր, մեզ ինչ-որ բան տալո՞ւ էր: Հաջորդը, երբ չստորագրվեց, Հայաստանն այդ ինչ-որ բանից զրկվե՞ց: Տրամաբանորեն, երկու հարցի պատասխանն էլ դրական է, եւ դա արդեն իսկ հուշում է, որ Նիկոլը դրանով ոչ թե ՀԱՊԿ մյուս անդամներին, այլ Հայաստանին հերթական անգամ վնաս տվեց: Մե՞ծ, թե՝ փոքր, կախված է այդ չստորագրված փաստաթղթի տեքստից:
Եվ ահա, քանի որ Հայաստանի իշխանություններն այդպես էլ չհայտնեցին, թե ինչի մասին է խոսքը, թեեւ դրանում ինչ-որ ահավոր գաղտնիություն չկար, փակագծերը բացեց պաշտոնից հեռացող գլխավոր քարտուղար Ստանիսլավ Զասը: Ըստ նրա, այդ փաստաթղթով ՀԱՊԿ-ն առաջարկել է Հայաստանին օգնության միջոցառումների մի ամբողջ համալիր, այդ թվում՝ առաքելության ուղարկում Ադրբեջանի հետ սահման՝ իրավիճակը գնահատելու համար: «Ընդհանուր առմամբ, միջոցառումների այն համալիրը, որն առաջարկում է ՀԱՊԿ-ը որպես օգնություն Հայաստանին, եւ որում կան տարբեր միջոցներ՝ ե՛ւ քաղաքական, ե՛ւ դիվանագիտական, ե՛ւ ռազմական, այդ թվում՝ առաքելության ուղարկում այս սահման, որտեղ այն իրատեսորեն կգնահատի իրավիճակը, աջակցություն է ստացել բոլոր պետություններից»: Իսկ այն դետալը, որը պատճառաբանելով, Նիկոլը չստորագրեց փաստաթուղթը, ըստ Զասի, վերաբերում է հետեւյալին. «Միակ բանը, որին չի հաջողվել հասնել, այնտեղ ստեղծված իրավիճակի համախմբված գնահատումն է»:
Հարցին նայենք այսպես. իսկ Նիկոլը կարո՞ղ էր համաձայնեցված փաստաթուղթը ստորագրելով, օրակարգում թողնել «ստեղծված իրավիճակի համախմբված գնահատման» հարցը: Միանշանակ՝ կարելի էր բանակցելով դրան հասնել: Ինչո՞ւ չարեց, եթե ընդունենք, որ իրոք այդ «ստեղծված իրավիճակի համախմբված գնահատումը» Հայաստանի համար շատ կարեւոր էր: Թերեւս, հարցի պատասխանն այստեղ է. եթե ստորագրվեր, պարզապես հաջորդ օրը Նիկոլի Ալենը չէր կարող հայտարարել, թե, տեսա՞ք, ՀԱՊԿ-ը մեզ ոչ մի բան չտվեց: Միաժամանակ, չէին կարող նաեւ «տակից» սկսել քարոզ, թե պետք է ՀԱՊԿ-ից հեռանալ: Հասկանալի է նաեւ, որ հենց այդ պատճառով է, որ նիկոլյան թեւը բառ անգամ չասեց, թե, ի վերջո, ինչ էր առաջարկում ՀԱՊԿ-ը, եւ հանուն ինչի դա մերժվեց:
Կարճ ասած, ամերիկացիները շարունակում են գրոհել, գործում են, ինչպես միշտ, հնարագետ, ամենատարբեր մեթոդներով: Միայն թե ամբողջ հարցն այն է, որ չնայած նման «մանր ավանտյուրաների», Նիկոլն ի վերջո կկարողանա՞ գնալ ՀԱՊԿ-ից դուրս գալու ուղղությամբ:
ՔԵՐՈԲ ՍԱՐԳՍՅԱՆ