- 28/06/2022
ՆԻԿՈԼԸ՝ «ՄԵՌԱԾ» ՄԽ-Ի ԵՎ «ԵՌԱԿՈՂՄ ՁԵՎԱՉԱՓԻ» ԱՐԱՆՔՈՒՄ
Վերջին օրերի՝ մեզ համար կարեւոր իրադարձություններից մեկը, ինչ խոսք, ՌԴ արտգործնախարար Սերգեյ Լավրովի այցն էր Թեհրան եւ Բաքու: Կարեւոր այն տեսանկյունից, որ երկու դեպքում էլ քննարկումները վերաբերում էին տարածաշրջանի ապագային եւ, չնայած այն խաղերին (ավելի ճիշտ՝ հենց դրանց արդյունքում), որոնք համառորեն շարունակում է նիկոլյան վարչախումբը, գնալով միայն ակնհայտ է դառնում, որ տարածաշրջանի ապագան ձեւավորվում է գործնականում առանց Հայաստանի կարծիքն անգամ հարցնելու:
ՎՐԱՑԻՆԵՐԸ ՆՈՐԻՑ ՃԻՇՏ ՊԱՀԻՆ ԿՈՂՄՆՈՐՈՇՎՈՒՄ ԵՆ
Բայց մինչ այդ, հիշեցնենք զուգահեռաբար ԵՄ-ի կողմից ընդունված որոշման մասին, որով Ուկրաինան եւ Մոլդովան ստացան ԵՄ անդամության թեկնածուի կարգավիճակ: Թե բացի այդ երկրների ղեկավարության համար քարոզչական նոր դաշտից, այդ կարգավիճակն ուրիշ ինչ է տալու բնակչությանը, դժվարանում ենք ասել: Ասենք, խոսքը կոնկրետ դեպքում ոչ թե Ուկրաինայի եւ Մոլդովայի մասին է, այլ՝ Վրաստանի եւ Թուրքիայի: Թուրքիան արդեն գրեթե մոտ քառորդ դար այդ կարգավիճակն ունի, սակայն այդպես էլ անդամության հարցը տեղից չի շարժվում: Թե ինչու, հասկանալի է. Անկարան հրաժարվում է իր սուվերենությունը նվիրել Եվրոպային, եւ նրա առաջ դռները մնում են փակ: Եվ ահա Ուկրաինային եւ Մոլդովային թեկնածուի կարգավիճակ տալը, այն էլ մի իրավիճակում, երբ լուրջ հարց է՝ այդ երկրները այսօր-վաղը գոյություն կունենա՞ն, ակնհայտորեն քաղաքական որոշում էր, եւ դա դարձավ հավելյալ առիթ, որ Անկարան ավելորդ անգամ գոնե ինքն իր համար վերագնահատի Եվրոպայի քաղաքական դեմքը, ինչը եւ չհապաղեց հրապարակավ ներկայացնել: Կարճ ասած, սա դարձավ հերթական հարվածը Անկարայի եւ Արեւմուտքի առանց այդ էլ գերշիկացած հարաբերություններին, որը, հասկանալի է, միայն Մոսկվայի օգտին է:
Բառացիորեն նույնը կարելի է ասել Վրաստանին: Ամեն դեպքում, թեեւ Վրաստանը Ուկրաինայից եւ Մոլդովայից գործնականում բոլոր պարամետրերով շատ ավելի առաջ էր, բայց երբ այդ երկրներին թեկնածուի կարգավիճակ են տալիս, իսկ Վրաստանին՝ ոչ, ապա պաշտոնական Թբիլիսին տեղի ունեցածը գնահատում է՝ որպես երկակի ստանդարտների ընդգծված կիրառում, ավելին՝ հակավրացական քայլ Արեւմուտքի կողմից: Իրականում բոլորն են հասկանում, որ այդպիսով Արեւմուտքը «պատժում» է Վրաստանին. Թբիլիսին չցանկացավ միանալ հակառուսական պատժամիջոցներին, ավելին՝ հրաժարվեց պետության ապագան վտանգի տակ դնելով՝ ՌԴ-ի դեմ երկրորդ ճակատ բացել եւ այդ նպատակով Վրաստան գործուղված Սահակաշվիլուն էլ բանտ նստեցրեց: Այսինքն, եթե չես ցանկանում հանուն Արեւմուտքի «կյանքդ զոհաբերել», ուրեմն պետք է պատժվես, եւ Թբիլիսին, դատելով հրապարակային հայտարարություններից, հենց այդպես էլ մտածում է: Նաեւ գնալով ավելի բարձր հնչեցնելով հարցը, թե իրեն նման դաշնակցային համակարգ պե՞տք է : Չնայած ասել, թե Թբիլիսին ի սկզբանե էլ չէր տեսնում ռուսական պատժամիջոցներին չմիանալու նման հեռանկարները, միամտություն կլիներ: Ավելին, դեռ այն ժամանակ Սահակաշվիլուն ուղարկեցին Վրաստանում նոր «հեղափոխություն» սարքելու, իսկ վրացական իշխանությունները կալանքի տակ առան նրան, առիթ ունեցանք կարծիք հայտնել, որ դա նշանակում է Արեւմուտքի կողմից պաշտոնական Թբիլիսիի հանդեպ խորը անվստահություն եւ վրացական իշխանությունների կողմից՝ ընդգծված արեւմտյան վեկտորից աստիճանաբար հետ քաշվելու ազդակ: Իսկ դրան հաջորդած՝ Թբիլիսիի՝ հակառուսական պատժամիջոցներին չմիանալն ու ԵՄ-ի՝ արեւմտյան դռները Վրաստանի առաջ փակ պահելն ակնհայտորեն հենց այդ սցենարի երկրորդ փուլն է:
ՄԽ-Ի ՎԵՐԱԿԵՆԴԱՆԱՑՈՒՄՆ ԱՐԵՎՄՏՅԱՆ ՊԱՏՎԵՐ Է
Կարճ ասած, պատկերը սա է. աշխարհը աչքի առաջ փոխվում է, եւ Վրաստանը տրամպլին է ստեղծում, որ պետք եղած պահին թուլացող բեւեռից «թռնի» նոր ուժային բեւեռի կողմը, ընդ որում, դա անելով զգուշորեն, որ ավելորդ անակնկալներից ինքն իրեն ապահովագրի: Ու ահա այստեղ վերադառնանք Հայաստանի արտաքին քաղաքականությանը, եթե նման բան բնության մեջ գոյություն ունի: Այսպես, ի տարբերություն Վրաստանի, որը գիգանտների կռվում ոտատակ չմնալու համար հաշվարկում է իր ամեն մի քայլը, նիկոլյան թիմը համառորեն շարունակում է նույն կոպիտ սխալ կուրսը: Դա երեւաց նաեւ Լավրովի՝ Բաքու վերջին այցի ֆոնին:
Հիշեցնենք, Բաքվում ՌԴ արտգործնախարարը հերթական անգամ անդրադարձավ «Մինսկի խմբի» լինել-չլինելու եւ բանակցային գործընթացի ներկա իրավիճակին՝ եւս մեկ անգամ ընդգծելով, որ մասնավորապես այդ այցի շրջանակներում. «Մենք չենք քննարկել Մինսկի խումբը, որպես այդպիսին, քանի որ այն դադարեցրել է իր գործունեությունը ֆրանսիացի եւ ամերիկացի մասնակիցների նախաձեռնությամբ…»:
Իսկ ահա բանակցային ներկա ձեւաչափը Լավրովը տեսնում է այսպես. «Բայց հետպատերազմյան կարգավորման գործընթացները մենք, իհարկե, քննարկել ենք: Եվ այս նոր գործընթացների համար հիմքը Ռուսաստանի, Ադրբեջանի եւ Հայաստանի ղեկավարների երեք եռակողմ հայտարարություններն են»: Ընդ որում, նա նաեւ ընդգծել է, այնուամենայնիվ, եվրոպացիներն ընդունում են, որ Հայաստանի եւ Ադրբեջանի միջեւ մնացած հարցերի կարգավորման հիմքը երեք երկրների (Ռուսաստան, Հայաստան, Ադրբեջան) առաջնորդների երեք հայտարարություններն են:
Թե ինչու ՄԽ-ի լինել-չլինելու հարցը նորից արդիական դարձավ, դժվար չէ տեսնել: Հիշեցնենք, վերջերս այս մասին բարձր մակարդակով մի գլուխ խոսում են ամերիկացիները: Այսինքն, ակնհայտ դարձավ, որ «Բրյուսելի ձեւաչափը» այդպես էլ չի աշխատում, եւ դրանից հետո ամերիկացիների համար իրենց իսկ ձեռքով օրակարգից հանված ՄԽ-ն նորից դարձավ կարեւոր, որ առհասարակ հայ-ադրբեջանական գործընթացի հետ կապված չհայտնվեն «խաղից դուրս» վիճակում: Եվ ահա Լավրովն էլ մատնանշում է, թե՝ ՄԽ չկա, եւ այս պահին միակ գործողը «Եռակողմ ձեւաչափն է, որը, ի տարբերություն «Բրյուսելի ձեւաչափի», Արեւմուտքը պաշտոնապես ճանաչել է, ընդ որում, սկսած «Եռակողմ ձեւաչափով» առաջին իսկ՝ նոյեմբերի 9-ի հայտարարությունից: Այսինքն, այս ամենով Մոսկվան պարզ ասում է. եթե չկա ՄԽ, եւ կա «Եռակողմ ձեւաչափ», ուրեմն ես եմ բոլոր հարցերը «լուծողն» ու միակ երաշխավորը:
Նկատենք նաեւ, որ Լավրովն այս ամենը հնչեցրեց Բայրամովի հետ հանդիպման շրջանակներում, եւ դժվար չէ նկատել, որ մի որոշ ժամանակ ընկնելով «Բրյուսելի ձեւաչափի» հետեւից, Բաքուն, այնուամենայնիվ, իրավիճակը սկսեց ավելի ռեալ գնահատել եւ փաստացի սկսել գործել Լավրովի մատնանշած սխեմայով: Իսկ դա, ի դեպ, ավելի շուտ աշխարհաքաղաքական կողմնորոշում է: Պետք էր շարժվել կա՛մ Վաշինգտոնի, կա՛մ՝ Մոսկվայի մատնանշած ուղղությամբ, եւ Բաքուն ցույց տվեց, որ գոնե այս պահին նախընտրում է մոսկովյան վեկտորը:
Բայց ահա փոխարենը Լավրովի այդ հայտարարությանն ի պատասխան՝ ՀՀ ԱԳՆ-ն հերթական անգամ ընկավ «պեչենու բաղերը»: Այսպես, ԱԳՆ խոսնակը ներկայացրեց ՀՀ ԱԳՆ-ի դիրքորոշումը՝ մատնանշելով՝ « Հայաստանի Հանրապետության վարչապետի եւ Ռուսաստանի Դաշնության նախագահի` 2022թ. ապրիլի 19-ի համատեղ հայտարարության 24-րդ կետը, որտեղ ասվում է. «Արտահայտվեցին Հայաստանի, Ռուսաստանի եւ Ադրբեջանի, ղեկավարների պարբերական հանդիպումների շրջանակներում կառուցողական աշխատանքի շարունակման եւ երեք առաջնորդների՝ 2020թ. նոյեմբերի 9-ի, 2021թ. հունվարի 11-ի եւ նոյեմբերի 26-ի պայմանավորվածությունների հետեւողական իրականացման օգտին… Այդ համատեքստում հաստատեցին ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահության ինստիտուտի ներուժի եւ փորձի օգտագործման կարեւորությունը՝ նրա միջազգային մանդատին համապատասխան»:
Այսինքն, սովորականի նման փորձում են այս կողմից այն կողմ թռչել՝ մեկ խոսելով «Եռակողմ ձեւաչափից», մեկ էլ՝ ՄԽ-ից: Սակայն այս անգամ նման խաղն արդեն դարձել է ծայրահեղ պրիմիտիվ: Նախ, ապրիլի 19-ից հետո աշխարհում շատ բան է փոխվել, եւ այդ օրերի տրամաբանությունը ներկա իրողությունների «վզին փաթաթելը» արդեն իսկ կոպիտ սխալ է: Երկրորդը, սրանով, այնուամենայնիվ, նիկոլյան ԱԳՆ-ն փորձում է ասել, թե՝ ՄԽ-ն, այնուամենայնիվ, գոյություն ունի: Ճիշտ է, այն տոնայնությամբ, որ պետք եղած պահին հրաժարվեն, թե մենք ընդամենը ՄԽ-ի ներուժի մասին ենք խոսում: Բայց դա խնդրի էությունը չի փոխում: Այն է, Մոսկվան ասում է՝ ՄԽ կա, եւ միակ գործողը «Եռակողմ ձեւաչափն» է: Եվ երբ նման հստակ հայտարարությունից հետո նորից ՄԽ-ի մասին են խոսում, դա Մոսկվայում միանշանակ ընկալվում է՝ որպես ՄԽ-ի միջոցով Վաշինգտոնին «խաղի մեջ» պահելու փորձ:
Ընդ որում, սա միայն Նիկոլի մոտեցումը չէ: ՄԽ-ի անհրաժեշտության մասին դեռ մինչ պատերազմն էր հստակ արտահայտվում նաեւ թիվ 1 ընդդիմությունը: Օրինակ բերենք, որպես ԱԺ փոխխոսնակ, Իշխան Սաղաթելյանի հայտարարություններից մեկը. «Արցախի խնդիրը պետք է լուծվի ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահության շրջանակում»: Ու նույն տոնայնությունը կա մինչեւ այս պահը:
Թե ինչու են հայաստանյան ներկա իշխանական եւ ընդդիմադիր լիդերներն այդպես կպել գոյություն չունեցող եւ Հայաստանի գլխին միայն նոր պատերազմ «սարքած» ՄԽ-ին, կարելի է հասկանալ՝ բա ամերիկացիներն ի՞նչ կասեն տրամաբանության շրջանակներում: Միայն թե երեւի լավ չեն պատկերացնում գլոբալ փոփոխությունների խորությունը: Արդյունքում, նման խաղերը հասցրին նրան, որ ամերիկացիների համար հարթակ բացելու փոխարեն արցախյան ուղղությամբ պարզապես Հայաստանին թողեցին «խաղից դուրս» եւ տարածաշրջանային գործընթացներին միայն հետեւողի վիճակում:
ՔԵՐՈԲ ՍԱՐԳՍՅԱՆ